Real Estate Real Estate
Investment Investment
Development Development

09-09-2022


DE BARONES BREDA BESTAAT 25 JAAR

Op 11 september 1997 opende de Barones voor het eerst haar deuren. Komende zondag is dat precies 25 jaar geleden en dus is het tijd voor een feestje. Wie jarig is trakteert en dat doet de Barones met lekkere macarons, gezonde smoothies en mooie drinkflessen. En nog meer bijzonder: elk uur maakt één klant om €250,- van zijn aankoopbedrag terug te winnen. Omdat in de Barones zondag een live DJ aanwezig is, wordt winkelen alleen nog maar gezelliger.

De komst van de Barones in 1997 zorgde ervoor dat in de binnenstad van Breda een nieuwe verbinding tot stand gebracht werd tussen twee belangrijke winkelstraten, een bestaande parkeergarage en een secundaire toegangsweg. Het ontwerp van de Barones liet zich kenmerken door twee loopcircuits: één op de begane grond, en de hoofdroute op de verdieping. Binnenvallend licht in het volledig overdekte winkelcentrum werd gefilterd door een plafond van lichtkappen. Met haar komst gaf de Barones destijds een belangrijke impuls aan de versterking van de regionale functie van het totale winkelaanbod Breda. Dat werd ook beloond met een mooie prijs: in 1998 werd de Barones door de NRW uitgeroepen tot beste winkelcentrum in Nederland.

Om de sterke marktpositie in een verander(en)de retailmarkt en gewijzigd consumentengedrag te kunnen behouden, werd in 2014 besloten om het grotendeels tweelaagse winkelcentrum te transformeren naar een passage met winkels die overwegend uit twee lagen bestaan. De kenmerkende terracotta entree met knoopdetail aan de Lange Brugstraat maakte plaats voor een terugliggende glazen entree aan een uitnodigend plein, in lijn met het straatbeeld waar overwegend rustige lichte kleuren domineren. Binnen verdwenen de omloop en bruggen op de verdieping en de (rol)trappen in de gang. Het interieur werd daarmee lichter en ruimtelijker, en gaf gelegenheid tot het vergroten van winkelruimtes. De hoogwaardige puien geven het interieur een bepaalde grandeur, met als blikvanger de bijzondere glaskoepel bij de entree van The Sting. In 2017, precies 20 jaar na de opening van de Barones, werd de transformatie afgerond en de Barones feestelijk heropend.

De Barones huist een aantrekkelijke merkenmix, met modewinkels als The Sting, Pull&Bear, Bershka, Sissy Boy en Only; ketens als Etos, Xenos en T-Mobile en lokale ondernemers Tierelantijn en Koffie bij Teun.