24-05-2016

SAKS OFF5TH NAAR KALVERTOREN, HUDSON'S BAY NAAR BARONES

Kroonenberg Groep heeft met Hudson’s Bay overeenstemming bereikt voor langjarige huurovereenkomsten in de Kalvertoren te Amsterdam voor de formule Saks Off 5th en in de Barones te Breda voor een vestiging van Hudson’s Bay.

In de Kalvertoren zal na de herontwikkeling de eerste flagship store van Saks Off 5th openen met totaal oppervlak van 4.240 m² verdeeld over de begane grond (circa 490 m²) en de eerste etage (circa 3.750 m²). De verdieping wordt inpandig ontsloten middels roltrappen en krijgt een iconische winkelpui met zowel een entree aan de Kalverstraat en als in de Kalvertoren.

Kroonenberg Groep start deze zomer met de herontwikkeling van de Kalvertoren, waarbij het winkelcentrum wordt getransformeerd tot een winkelpassage. Deze transformatie wordt bij de officiële heropening kracht bijgezet door de nieuwe naam: ‘Kalverpassage’. Door het gedeeltelijk open maken van de eerste verdieping krijgt het winkelcentrum meer allure en wordt het lichter. Door de te gebruiken materialen en het open karakter zullen bezoekers van de Kalverstraat en Heiligeweg straks als vanzelf door de nieuwe winkelpassage lopen, die meer één wordt met de omgeving. De herontwikkeling, naar ontwerp van de Cie en in samenwerking met 3W real estate, zal najaar 2017 afgerond zijn.

In de Barones zal een vestiging van Hudson’s Bay geopend worden. Het van oorsprong Canadese warenhuis huurt circa 16.630 m² verdeeld over 5 verdiepingen. De winkel krijgt zowel een entree in de Barones als aan de Karrestraat. Door het recente faillissement van V&D had Kroonenberg Groep de mogelijkheid om deze vernieuwde warenhuisformule te huisvesten in de Barones. Hudson’s Bay zal medio 2017 na een rigoureuze verbouwing haar deuren openen.

Kroonenberg Groep legt op dit moment de laatste hand aan de herontwikkeling van de Barones. In samenwerking met 3W real estate, Rijnboutt en KroesePaternotte werden plannen ontwikkeld voor een totale herontwikkeling. Zo zijn de winkelruimtes op de etage gekoppeld aan de begane grond, waardoor grotere units ontstaan achter imposante winkelfronten. De etage wordt bereikbaar via de begane grond van de betreffende winkel. Met het samenvoegen van de winkelvloeren, verdwijnen de roltrappen uit de passage. Hierdoor ontstaat er ruimte voor een centraal plein met eigentijdse horeca. De winkelbeleving wordt geoptimaliseerd door meer transparantie in het winkelbeeld hetgeen tot uiting komt in de recent geopende The Sting en Open 32.

De bestaande entrees werden gerenoveerd en daardoor meer uitnodigend. De entree aan de Lange Brugstraat is ingrijpend verbouwd waardoor de zichtlijnen voor het winkelend publiek geoptimaliseerd zijn. De transparante gevel aan het horecaplein zorgt voor een sterke visuele verbinding met de historische Nieuwstraat.

In alle plannen zijn bestaande huurders als H&M, Etos en Hugo Boss meegenomen. De totale oppervlakte van het winkelcentrum (circa 28.000 m²) is nagenoeg ongewijzigd gebleven.

Kroonenberg Groep werd bij deze transacties bijgestaan door KroesePaternotte. Lexence verzorgde de juridische begeleiding.